رحلات اليوم الواحد الـVIP مع هاميس ترافيل من البيت الى البيت احجز رحلتك مع هاميس و استمتع بأفضل العروض المنظمة من و الى بيتك … رحله vip التاريخيــــه (متحف الامير طاز _متحف جاير اندرسون )
جمع اصحابك و يلا بينااااا فى جو من الاستمتاع بالتاريـــخ و لعشاق التراث
برنامج الرحله كما يلي :

1) الساعه 8صباحا ميعاد التحرك من امام البيت

الساعه 9صباحا الوصول متحف الامير طاز, فى منطقه السيدة زينب قصر الامير طاز أحد القصور التاريخية من المماليك في مصر . وهو عبارة عن فناء كبير في الوسط خصص كحديقة تتوزع حولها من الجهات الأربع مباني القصر الرئيسية والفرعية وأهمها جناح الحرملك والمقعد أو المبني الرئيسي المخصص للاستقبال واللواحق والتوابع والاسطبل تفاصيل كتير و تراث هنتعرف عليه هنشوف غرف القصر و الساقيه و معرض المماليك ..

2) الساعه 12 ظهرا

هنروح نصلى الظهر فى مسجد السيدة زينب

3) الساعه 1 ظهرا الوصول لمتحف جاير اندرسون
يتكون من بيتين من العصر العثماني البيت الاول (انشأ البيت في عام 1631 م / 1041 هـ . و قد توالي الناس علي سكن البيتين الي ان اتنقلت ملكيته الي سيده مسلمه ثريه من جزيره كريت فتم تسميته ببيت الكريتليه (حيث جرت العاده علي تسميه البيوت العربيه بأسم اخر ساكنيها)
البيت التانى يرجع تاريخ بناءه الي عام 1540 م /947 هـ و انشاءه الحاج ” عبد القادر الحداد . و قد كان اخر من امتلكه السيده ” أمنه بنت سالم ”
(هنشوف علي يمين الزائر الناظر لبوابه البيت المطله علي جامع احمد بن طولون
يفصل ما بين البيتين شارع صغير يؤدي الي مسجد احمد بن طولون يسمي ” عاطفه الجامع ” كان يستخدمه الماره و القوافل المتجهه للمسجد قبل اضافه السور الخارجي للمتحف)

3) الساعه 3عصرا

التحرك لصلاه العصر بمسجد السيدة زينب و بعدها التجمع للعودة الى باب البيت .

 

التفاصيل

الايام الارقام فيها منورة يوجد بها امكانية

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *